Nougatmuffins

Nu har det gått ett tag igen sedan senaste uppdatering. Har varit mycket runt omkring och en hel del pluggande, men tro inte att jag inte hunnit med att njuta av friheten i köket. Har försökt få ihop lite olika cupcakes/muffins recept som jag tänkte att jag lite succesivt skulle dela med mig av.
 
Först ut: Nougatmuffins med rosa fluff

Ca 12 st         225 grader

Muffins:

50 g margarin

1,5 dl glutenfrimjölmix

2 tsk bakpulver

4 äggulor (eller 2 ägg)

1,5 dl socker

0,5 dl vatten

125 g nougat

 Smält margarinet och låt det svalna. Blanda mjöl och bakpulver i en bunke. Vispa ägg och socker poröst. Häll försiktigt i mjölblandningen och sedan margarinet. Häll i vattnet. Riv nougaten och vänd ner den i smeten. Fördela i muffinsformar och grädda ca 10 minuter.

Fluff:

4 äggvitor

1 msk vaniljsocker

4,5 dl socker

1.5 dl vatten

2 msk potatismjöl

karamellfärg

Vispa äggvitor och vaniljsocker snabbt till maräng. Blanda socker, vatten och potatismjöl i en kastrull och låt sjuda en stund. Häll sedan, mycket sakta, i sockerlagen i marängen. Ta bara lite i taget och vänta en stund innan du häller mer. Vispa tills smeten svalnat och blivit hård maräng. Färgsätt med några droppar valfri karamellfärg.

 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0