Min man kan

Jag har varit hundvakt några dagar och eftersom jag fortfarande inte har någon bil så har jag cyklat ca 1.5 mil fram och tillbaka för att gå ut med de små busarna. Idag började det åska och regna när jag va halvvägs hem, inte kul! Rejält blöt, smutsig och småsur klampade jag in i hallen. Där möttes jag av en ljuvlig och välbekant doft. Jag kikade in i köket och fick se en syn jag aldrig trodde jag skulle få uppleva. Där stod mitt stora hjärta med mjöl på dig från topp till då och varenda kvadratcentimeter av bänkarna var fulla av disk, bulldeg och mera mjöl. 
Det var hans första (och kanske sista) försök till att baka glutenfria bullar. Men attans va stolt jag är över honom. Inte bara för att han lyckades göra riktigt goda glutenfria bullar, han hade även vågat testa att byta ut kanelen mot oboypulver i halften av bullarna. Det tycker jag är modigt när man inte är van vid att baka. All kärlek till det! 
 
 
 
 
Bullar
50g smör*
2 dl mjölk**
25g jäst
0,5 dl socker
1 krm salt
5-6 dl glutenfri mjölmix
 
Fyllning
2-3 msk smör
2 msk socker och 1 tsk kanel
Eller
2-3 msk smör
3 msk oboypulver
Eller
2-3 msk smör
1 msk socker och 2 tsk vaniljsocker
 
Pensling
1 ägg
Vatten
 
Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37grader. Smula ner jästen och rör försiktigt om tills den löst sig. Tillsätt socker, salt och nästan allt mjöl (spara lite till utbakningen). Arbeta degen och tillsätt lite mer mjöl om den blir för kladdig, men var försiktig. För mycket mjöl ger torra bullar, speciellt när det är glutenfritt.  Låt degen jäsa under bakduk i ca  30 minuter.
 
Ta sedan upp degen på ett mjölat bakbord och kavla ut den.  Bre på smör och strö sedan på den fyllning du vill ha. Rulla ihop och skär lagom stora bullar (tänk på att de växer i ugnen). Låt de jäsa under bakduk i ca 30 minuter till. Pensla de sedan med ett uppvispat ägg och grädda i ugnen i 10 minuter. Pensla eventuellt bullarna med vatten direkt när du tar ut dem ur ugnen för en mjukare yta. Låt svalna under bakduk.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0