Dagens muffins med inspiration från savannen

Zebramuffins, något min snart 3åriga dotter gav mig idéen till när hon satt och kollade på ett barnprogram där de berättade varför Zebror har ränder. Kul tänkte jag, om en vit häst kan få svarta ränder varför skulle då inte en ljus muffins kunna ha det. Och så satt vi igång. För att vara första gången och ett rent experiment blev de helt okej. Goda var de i alla fall och gick snabbt åt.
 
 
 


Zebramuffins
Ca 12            225 grader
50 g margarin
1,5 dl glutenfrimjölmix
2 tsk bakpulver
2 ägg
1,5 dl socker
0,5 dl vatten eller mjölk
24 noblesse

Smält smöret och låt det svalna. Rör ihop mjöl och bakpulver i en bunke. Vispa socker och ägg. Häll ner mjölblandningen i socker/äggsmeten och rör snabbt om. Tillsätt vätskan. Ställ upp ca 12 muffinsformar på en plåt. Lägg ca en matsked smet i varje form (hur mycket smet beror lite på formens storlek men ungefär ¼ av formen). Lägg sedan i en noblesse. Upprepa momentet och avsluta med att toppa formen med smet. Grädda ca 10 minuter. Ta ut och låt svalna.

Vill man få lite extra ”zebrakänsla” över det hela kan man smälta lite blockchoklad och måla ränder med hjälp av en tandpetare ovanpå muffinsen. Fungerar bäst om muffinsen får svalna av först.
 
 
Då jag ville använda hjärtformade muffinsformar för att försöka skapa ben till våra zebror så smälde jag först ner noblessen och ändrade formen på dem, men det går givetvis lika bra att göra muffinsen i vanliga runda formar och d kan man använda noblessen som den är.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0