brownie eller chokladkaka

Idag började det klia i fingrarna och trots att jag va helt slut när jag kom hem kunde jag inte låta bli att baka. Bestämde mig för att testa ett enkelt recept på något som var tänkt att bli ett mellanting av brownie och chokladkaka. Ganska nöjd med resulatet. Precis när jag var klar ringde telefonen och mina föräldrar önskade fika till 10 personer imorgon, så dit går leveransen imorgon. Men några blev det kvar här hemma för mig och lilltjejen att mumsa på :)
 
 
 
 
Kakan
200 g choklad
200 g smör
4 ägg
4 dl socker
3 msk kakao
3 dl glutenfritt mjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
 
Glasyr
150 g choklad
150 g smör
 
Smält smör och choklad till kakan och låt svalna något.  Vispa snabbt ihop ägg och socker. Häll de torra ingredienserna i en bunke och blanda försiktigt. Rör ner chokladsmeten och mmjölblandningen i äggsmeten.  Se till att det blir en jämn smet och häll sedan allt i en långpanna med bakplåtspapper.  Grädda ca 30 minuter i 175C. Ta ut kakan och ställ den åt sidan. Smält smör och choklad till glasyren i en kastrull under omrörning. Häll glasyren över kakan och ställ in den i kylskåpet tills glasyen stelnat något. Skär i fyrkanter (ca 30 stycken).


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0